Katja PITELINA

De Russische fluitiste Katja Pitelina, die zich in Nederland heeft gevestigd, is een veelzijdig musicus. Zij bespeelt zowel moderne als historische instrumenten en heeft een opvallend breed repertoire, van zeventiende-eeuwse barokmuziek tot hedendaagse composities. Uit haar instrumentencollectie kiest zij de traverso of fluit die het beste past bij het werk dat zij uitvoert. Katja Pitelina is te horen in concertseries en festivals in binnen- en buitenland, als soliste, in kamermuziekensembles en in (barok)orkesten. Zij heeft samengespeeld met gerenommeerde musici als Gustav Leonhardt, Lucy van Dael, Bob van Asperen, Siebe Henstra en Barthold Kuijken. In april 2009 speelde zij in het jaarlijkse Konninginnedagconcert voor de koninklijke familie in het Paleis Noordeinde. In het seizoen 2008-2009 geeft zij een reeks concerten in Den Haag en Amsterdam, met onder anderen de gitarist Johannes Möller en de harpiste Lavinia Meijer. Haar eerste solo-cd is in voorbereiding.
 
Katja Pitelina werd geboren in Moskou. Zij begon haar opleiding aan de prestigieuze Gnessin Muziekschool, waar zij eerst piano en later dwarsfluit studeerde. Zij won verschillende concoursen voor jonge musici, in Moskou en Athene. Wegens haar opvallende talent ontving zij beurzen van het Fonds Nieuwe Namen en van het bekende fonds van Vladimir Spivakov, die haar in de gelegenheid stelde om een uitgebreide tournee door Siberië te maken, waar zij als soliste meerdere keren met orkest heeft opgetreden. Van 1999 tot 2005 vervolgde Katja Pitelina haar studie aan het Tsjaikovski Concervatorium in Moskou. Door de pianist Alexei Lubimov en de celliste Natalia Gutman werd zij gevraagd om bij hen kamermuziekcursussen te volgen.
 
Van 2001 tot 2008 studeerde Katja aan de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar zij haar masteropleiding voltooide bij Barthold Kuijken. Zij kreeg daar ook lessen van Kate Clark en Wilbert Hazelzet en volgde er masterclasses van Benedek Csalog, Marten Root en Konrad Hünteler. Al tijdens haar studie kreeg zij geregeld uitnodigingen voor optredens in festivals en concertseries in binnen- en buitenland.
 
Katja Pitelina is ook als musicologe actief. Momenteel vertaalt zij verhandelingen over uitvoeringspraktijk van Quantz, Hotteterre en Fürstenau.