© Mats van Soolingen

Ekaterina Levental

Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, een republiek in de voormalige Sovjet-Unie. Ze studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. Voor beide behaalde zij cum laude haar masterdiploma.

Ekaterina maakt op dit moment carrière als operazangeres en theaterperformer. Zij werkt mee aan de producties van verschillende operahuizen en muziektheatergezelschappen en maakt eigen theaterproducties waarin zij haar talenten en mogelijkheden combineert.

Zo werkte ze als soliste met opera- en muziektheatergezelschappen als De Nationale Opera, LOD Gent België, Opera Trionfo, Jan Fabre/Troubleyn België, Hollands Diep Dordrecht, Opera Spanga, Holland Opera, LeineRoebana, Diamantfabriek en andere.

In 2015 maakte Ekaterina haar debuut bij de Nationale Opera in de rol van Melibea in Reimsreisje (Il Viaggio a Reims) van Gioacchino Rossini.

Haar recente werkzaamheden waren onder andere hoofdrol in de Opera Turan Dokht bij het Holland Festival (World Opera LAB), opera ‘King Lear’ (in de rol van Goneril) met Holland Opera en de rol van ‘Die Frau’ in de opera ‘Menuet’ (LOD Gent).

Samen met harpiste Eva Tebbe vormt ze het succesvolle Duo Bilitis, waarmee ze diverse internationale prijzen won en drie cd’s heeft opgenomen met de muziek van o.a. Debussy, Ravel, Franck, Fauré, De Falla en Granados.

Met pianist Frank Peters is zij één van de initiators van het Medtner Project, een meerjarig project waarin alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner (1880-1951) worden opgenomen. De eerste cd Incantation won in september 2021 de belangrijkste Russische muziekprijs ‘The Pure Sound Award’.

Samen met Chris Koolmees ontwikkelt Ekaterina onder de naam LEKS Compagnie diverse muziektheaterprojecten, waaronder het autobiografische drieluik De Weg – De Grens – Schoppenvrouw, Pierrot Lunaire 2.0, La Voix Humaine FaceTime en Het Orakel (gebaseerd op gedichten van Eva Gerlach en Sasja Janssen en Via Crucis van F. Liszt).