Alexei Lubimov (piano)
Alexei is een van de meest oorspronkelijke hedendaagse musici. Na te zijn afgestudeerd bij Heinrich Neuhaus wist hij bij het Conservatorium van Moskou als eerste belangstelling te wekken voor barokmuziek (vooral uitgevoerd met historische instrumenten) en voor hedendaagse muziek. Ook blinkt hij uit in interpretaties van klassieke en romantische werken. In de jaren 1980, toen de politieke teugels in Rusland geleidelijk werden gevierd, begon hij op te treden in West-Europa, Japan en de VS, en werd een van de meest toonaangevende pianisten ter wereld. Hij heeft opgetreden met de symfonieorkesten van Israël, Los Angeles, München en Sint-Petersburg, de Royal Philharmonic in Londen, het Russisch Nationaal Orkest, Orchestre National de France en Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, en heeft gewerkt met dirigenten als Vladimir Ashkenazy, Neeme Järvi, Kirill Kondrashin, Christopher Hogwood, Roger Norrington, Mikhail Pletnev, Jukka-Pekka Saraste, Esa-Pekka Salonen, Vladimir Jurowski en Iván Fischer. Met authentieke uitvoeringspraktijken heeft hij opgetreden met het Orchestra of the Age of Enlightenment, Wiener Akademie en Concerto Köln. Ook treedt hij als kamermuzikant op met toonaangevende solisten en ensembles, en neemt daarbij deel aan festivals overal ter wereld. Recente hoogtepunten uit zijn artistieke werk zijn onder meer het podiumproject This is (not) a Dream, met muziek van Erik Satie en John Cage, onder leiding van en uitgevoerd door de Franse actrice Louise Moaty (in Europa en Mexico), optredens samen met Alexey Zuev, concerten waarbij onder meer hedendaagse Russische muziek op het repertoire stond, en recitals en kamerconcerten op historische instrumenten, in onder meer Brugge, Potsdam, Parijs, Amsterdam, Berlijn, Moskou en Yale. In 2015 ontving hij de Cage-Cunningham Fellowship. Hij heeft samengewerkt met vele gerenommeerde platenlabels, zoals Melodia, Erato, BIS en Sony, en tot zijn opnamen behoren onder meer de complete pianosonates van Mozart en pianowerken van Schubert, Chopin, Beethoven, Brahms en 20ste-eeuwse componisten. Vanaf 2003 heeft hij geregeld opnamen gemaakt voor ECM, en op zijn recente albums staan onder meer Debussy’s Preludes en John Cage’s As It Is (met Natalia Pschenitschnikova). Zijn discografie omvat tevens opnamen van werken die zijn uitgevoerd met historische instrumenten (Schuberts impromptu’s, Beethovens laatste sonates, Mozarts complete werken voor twee piano’s, met Yuri Martynov, en een pianoversie van Haydn’s Seven Last Words of Christ on the Cross), uitgebracht op ZZT/Outhere France.