Van nacht naar dageraad
Joris van Rijn (viool)
Dana Zemtsov (altviool)
Mikhail Zemtsov (altviool)
Lidy Blijdorp (cello)
Ivan Podyomov (hobo)
Slava Poprugin (piano)
Anna Verkholantseva (harp)
Anna Azernikova (sopraan)
Nikolaj Roslavets (1881-1944)
Nocturne (1913) voor hobo, 2 altviolen, cello en harp
Reinhold Glière (1875-1956)
Impromptu voor harp
Maurice Ravel (1875-1937)
Cinq mélodies populaires grecques voor zang en harp
Eugène Ysaÿe (1858-1931)/arr. M. Kugel (1946)
Prelude voor altviool
Michael Kugel (1946)
Preghiera (1999) voor twee altviolen
Francis Poulenc (1899-1963)
Sonate voor hobo en piano op. 185 (1962)
Elégie – Scherzo (Très animé) – Déploration (Très calme)
Aleksandr Skrjabin (1872-1915)
Preludes op. 16, bewerking voor viool, hobo, twee altviolen, cello en harp
❧ Pauze ❧
Maurice Ravel (1875-1937)
Lever du jour uit Daphnis et Chloé. Suite nr. 2
Trio in a op. 120 voor piano, viool en cello (1914)
Modéré – Pantoum (Assez vif) – Passacaille (Très large) – Final (Animé)
De tijd tussen nacht en dageraad spreekt tot de verbeelding van kunstenaars en dichters. Dit concertprogramma brengt componisten bijeen die graag niet-alledaagse instrumentale combinaties en klanken verkenden.
Zo zet Roslavets’ Nocturne de hobo in het zonnetje (lees: maanlicht): die mag de boventoon voeren in het sfeervolle kwintet met harp en strijkers. In Poulencs Sonate laat de hobo zich (met piano) alweer van zijn verrassende kant horen. Dit technisch veeleisende werk is ook een hommage van Poulenc aan Prokofjev, zijn Russische vriend. In het sprankelende Impromptu van Glière heeft de harp de hoofdrol.
Instrumentale bewerkingen zorgen vaak voor verrassende combinaties die welbekende muziek anders en toch vertrouwd doen klinken. Michael Kugels Preghiera voor altviool en piano is een van de zeven ‘klassieke preludes’ waarvoor nu diverse bewerkingen bestaan. De versie voor twee altiviolen laat de klankrijkdom en technische mogelijkheden van dit instrument horen. Skrjabins polyfone preludes (ritmisch grillig, bij flarden uitbundig) bieden volop inspiratie voor arrangementen. U hoort een vrij ongewone versie voor viool, hobo, twee altviolen, cello en harp, speciaal voor Winteravonden gemaakt door hoboïst Ivan Podjomov.
Ravel. Het Pianotrio van Ravel beperkt zich tot drie instrumenten, maar bezit de orkestrale rijkdom van een symfonisch werk. De componist liet zich hier door Baskische dansmotieven en ritmes inspireren. Ravels balletmuziek voor Daphnis et Chloé was ook al groots opgezet. Antieke Griekse kunst was de inspiratie voor Fokines choreografie. Na de première door Ballets Russes in 1912 maakte Ravel er twee suites van.
Lever du jour verklankt de ontwakende natuur, bij het aanbreken van de dag. Overromantisch: vogelenzang en het eerste morgenlicht breken hier de schemering en begroeten de nieuwe dag.