Oorlog in de kunst, van Caesar tot nu

 
 

Ekaterina Vyazova (kunsthistorica)


LET OP! Vanwege de situatie in Israel vindt deze lezing plaats via een livestream.

Lezing OORLOG IN DE KUNST, VAN CAESAR TOT NU (online toegankelijk vanaf 14:25)
Join Zoom Meeting
https://us06web.zoom.us/j/83697377144?pwd=W5FPFB5PJifoxpBomakLSoRaWIpJPS.1

Meeting ID: 836 9737 7144
Passcode: 219654

Deze lezing is in het Engels

Tot aan de 17de eeuw werden er aan oorlog geen speciale beschouwingen gewijd. Het was de natuurlijke achtergrond waartegen het leven zich afspeelde, het hoorde nu eenmaal bij de bestaande wereldorde.

In de klassieke oudheid werd oorlog traditioneel afgeschilderd als een epos, een gevecht van helden tegen andere helden, zoiets als de rituele wedstrijden van de Olympische Spelen. In het oude Rome was oorlog verweven met het idee van herdenken. De militaire scènes die werden afgebeeld op triomfbogen en zuilen dienden uitsluitend als kroniek van overwinningen en triomfen.

Oorlog in de kunst, van Caesar tot nu

Hoe heeft de manier waarop men tegen oorlog aankijkt zich door de eeuwen heen ontwikkeld? Wat hebben iconen uit Nizjni Novgorod, Italiaanse fresco's en moderne strips met elkaar gemeen?

Welke kunstenaar veranderde als eerste het perspectief op oorlog in de kunst en beeldde het af als een schrijnende routine, een zielloze machine? Hoe illustreerden kunstenaars als Francisco Goya, Edouard Manet en Vasili Veresjtsjagin de verschrikkingen van de oorlog in de 19de eeuw?

Waarom werd oorlog het centrale thema van het Duitse expressionisme, het Italiaanse futurisme en het Engelse vorticisme? Welke schilderijen ontstonden als anti-oorlogssymbolen in de 20ste eeuw?

Waarom werd Marina Abramovićs ‘Balkan Baroque’ de bekendste voorstelling over oorlog? De lezing van kunsthistorica Ekaterina Vyazova, PhD en expert op het gebied van Russische en Europese kunst van de 19de en 20ste eeuw, is aan zulke vraagstukken gewijd.

Previous
Previous

Again Never Again

Next
Next

Fierce January 2023 – Een Oekraïens dagboek