Finding Gravity
Maya Fridman (cello)
Konstantyn Napolov (slagwerk)
Hanna Shybayeva (piano)
Victoria Poleva - Mono no aware voor cello, percussie en piano
Dimitri Smolsky - Game of light voor piano solo
Alexey Kurbatov - Sonate voor cello en piano op.36, nr. 2
Kanstantin Yaskou - Cherry Blossom voor piano solo
Maxim Kolomiiets - Reflection of emptiness voor percussie en piano
Meredi - Finding Gravity voor cello, percussie en piano
_________________________________________________________________________
Programma Finding Gravity is een project van de pianiste Hanna Shybayeva (Belarus), celliste Maya Fridman (Rusland) en percussionist Konstantin Napolov (Oekraïne). De drie musici wonen en werken al lange tijd in Nederland, maar voelen zich nog altijd sterk verbonden met hun geboortelanden, waar het bestaan compleet overhoop is gehaald.
Waarom ‘Finding Gravity’? De Oekraïne-oorlog heeft geleid tot angst, ontkenning van andere culturen en zelfs tot censuur. Wij geloven dat kunst een lichtbaken moet zijn. Daarom willen we een breed publiek laten kennismaken met de culturen uit drie buurlanden, die dicht bij elkaar zijn maar ook autonoom, met een eigen karakter. Kerndoel is: weerstand bieden aan de ontstane culturele afscheiding en tonen hoe gelijkwaardig de muziekculturen van onze drie thuislanden zijn.
Wat beoogt ons project? Onbekend repertoire zoeken en uitvoeren vinden we belangrijk, de huidige generatie componisten nieuw werk laten schrijven nog urgenter. Bij uitvoeringen krijgen componisten zelf het woord in (live en online) interviews en presentaties.
Belarussische en Oekraïense muziek gold altijd als muziek van de periferie, een aanvulling op het Russische muziekleven. In Finding Gravity willen we laten zien hoe rijk onze culturen zijn en mogelijkheden creëren voor nieuwe stukken en samenwerkingen. Dit project laat publiek zelf ervaren hoe waardevol muziek uit Oekraïne of Belarus is, naast muziek uit Rusland.
- - -
Meer over ons project
Helaas kunnen we niet meer zeggen dat kunst en muziek buiten de politiek staan. Politieke beslissingen hebben direct impact op onze samenleving, ook op de levens van de vele kunstenaars en musici uit Oekraïne, Belarus en Rusland.
Belarus geldt als een van de weinige Europese dictaturen. Zomer 2020 ontketende de autoriteiten er een golf van geweld tegen de eigen bevolking. Vreedzame protesten tegen de frauduleuze verkiezingsuitslag werden neergeslagen en meer dan duizend dissidenten zitten vast: zonder juridische bijstand, veroordeeld voor verzonnen misdaden. Duizenden vluchtten om aan vervolging te ontkomen; daaruit groeide een sterke oppositiebeweging van Belarussen in West-Europa.
Rusland is intussen een al even repressieve dictatuur. Na de invasie in Oekraïne (februari 2022) ging ook in Rusland een ongekend aantal mensen de straat op, met de eis om het Russische geweld in Oekraïne onmiddellijk te staken. Vele Russische kunstenaars, publieke figuren en gewone mensen hebben zich krachtig tegen de invasie verzet. Het leidde tot repressie waar vele Russen sindsdien onder lijden.
De grote meerderheid verlangt naar vrede, democratie, en samenwerking. In West-Europa staat hulp aan Oekraïense vluchtelingen voorop. Bij onze benefietconcerten werken Oekraïense, Russische en Belarussische musici en kunstenaars samen om geld en hulpgoederen voor Oekraïne in te zamelen.
Hieruit is een muziekplatform geboren voor componisten uit Oekraïne, Belarus en Rusland. We organiseren ook discussies, open-mics en symposia: voor deskundige informatie en een open dialoog met persoonlijke ervaringen en meningen. Dit doen we graag samen met universiteiten en journalisten, cultuurwetenschappers en politici.