#Napoleon

 

Let op: dit concert vindt plaats in Werkgebouw het Veem!

Olga Pashchenko (fortepiano)
Jedidiah Wentz (declamatie)

Jan Ladislav Dussek (1760-1812) - The Sufferings of the Queen of France - op.23

Sonate voor piano solo fis-moll op. 61 - Elégie Harmonique sur la mort de son Altesse Royale le Prince Louis Ferdinand de Prusse

Jean Racine (1639-1699) - Melodrama ‘De Dood van Hippolytus’ uit Phèdre. Op muziek van J.L. Dussek en M. Clementi

- pauze-

Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Sonate voor piano solo in Es groot op.81a ‘Les Adieux’. Deel 2 en 3: ‘Abwesenheit’, ‘Wiedersehen’

Lord Byron (1788-1824) - Ode aan Napoleon

Daniel Gottlieb Steibelt (1765-1823) - Grand Fantasia ‘The Conflagration of Moscow’ (1812)


Aan het begin van de 19e eeuw regende het nieuws over Napoleon Bonapartes avonturen op het Europese continent. Napoleon werd vereerd en verguisd, ook onder componisten (denk aan Beethoven) en dichters (zoals Byron). Zijn bliksemcarrière en strijd werden geschilderd in composities en gedichten. Via de drukpers kwamen deze 'ansichtkaarten' terecht bij uitvoerders, zowel professionals als gretige amateurs.

Het programma van vanavond brengt een aantal van deze 'tweets' uit het Napoleontische tijdperk samen. Deze selectie poëtische en muzikale werken worden schilderachtig verbeeld en gespeeld door pianiste Olga Pashchenko en voordrachtskunstenaar Jedidiah Wentz.

In hun levendige vertolking storten Pashchenko en Wentz zowel lof als spot uit over 'de kleine keizer'. Genieten!

In samenwerking met Toets des Tijds Concerten

Wentz onderzoekt zowel de muzikale aspecten van oude acteerstijlen en declameren, als de theatrale aspecten van muzikale uitvoering tussen 1680-1930.
melodrama - op muziek gezette voordracht
declamatie - spreken in het openbaar met juiste intonatie, gebaren, nabootsingen

Previous
Previous

Dagboek van Anne Frank - mono-opera

Next
Next

Again Never Again